ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC W POSZCZEGÓLNYCH
JEŻYKI
- „ W MARCU JAK W GARNCU „ - zachęcanie do obserwacji zmian w przyrodzie , charakterystycznych dla przedwiośnia : deszcz , dłuższe dni ,słońce swieci coraz dłużej - zapoznanie z pierwszymi oznakami wiosny : pierwsze wiosenne kwiaty- krokusy , przebiśniegi - zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy
- Budowanie pozytywnych relacji miedzy dziećmi
- rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych przedstawionych na
ilustracjach .
- Kształtowanie i utrwalanie umiejętności przeliczania w zakresie liczby 4
- utrwalanie znajomosci kształtów i nazw figur geometrycznych :
rozwijanie wyobraźni
- Rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności rytmicznego poruszania sie
- odróżnianie dźwięków - wysokich i niskich
- poznanie nowych piosenek o tematyce wiosennej
- rozróżnianie dźwięków przyjemnych od nieprzyjemnych
- Dbamy o zdrowie i urodę :
- kształtowanie nawyku dbania o higienę osobista
- czystość w najbliższym otoczeniu
- podkreślenie roli właściwego odżywiania sie’
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez :
- rysowanie,kolorowanie,wycinanie,malowanie,lepienie
- Rozbudzanie wyobraźni dzieci poprzez czytanie książek,opowiadan,wierszy.
- Rozumienie swojego prawa do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
WIEWIÓRKI
- Obserwacja marcowej pogody – założenie kalendarza pogody, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, szukanie oznak wiosny.
- Tu pracuje moja mama – zapoznanie z zawodami wykonywanymi przez kobiety.
- Zakładanie zielonego ogródka w sali – obserwacja wzrostu roślin. Co jest potrzebne roślinom do ich wzrostu? Uświadomienie potrzeby.
- Nadeszła wiosna – powitanie kalendarzowej wiosny, topienie Marzanny. Przedłużanie pobytu dzieci na powietrzu.
DZIĘCIOŁY
- „Mali odkrywcy”
- Lubimy patrzeć w niebo.
- Co służy do obserwacji nieba?
- Co robi astronom?
- Kosmiczne odkrycia.
- Budujemy rakietę.
- „Tajemnice świata”
- Wynalazki
- Żarówka
- Komputer
- Telefon
- Mały wynalazca.
III. „Nadchodzi wiosna”
- Słońce mocniej grzeje.
- Pierwsze rośliny.
- Powroty ptaków.
- Wiosenne porządki.
- Marcowe przysłowia.
- „Wiosna tuż -tuż”
- Praca rolnika
- Co się dzieje w kurniku?
- Co się dzieje w zagrodzie?
- Co się dzieje na polu?
- Rolnik- producent żywności
- „Wielkanoc”
- Pisanki, kraszanki
- W kuchni pachnie Wielkanocą.
- Wielkanocny koszyczek.
- Na wielkanocnym stole.
- Śmigus- dyngus
SOWY
- Mój kraj: - Interesowanie się historią swojego miasta (wsi). Słuchanie legend i opowieści związanych z jego powstaniem i tradycjami. - Nabywanie większej świadomości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska, stolica Polski to Warszawa. - Zapoznanie z symbolami narodowymi i herbem Warszawy.
- Dbamy o środowiska: - Uświadomienie niebezpieczeństw grożących środowisku naturalnemu ze strony człowieka. - Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka.
- Witaminy: - Określanie pogody i zjawisk charakterystycznych dla wczesnej wiosny – dostrzeganie, że temperatura zmienia się w zależności od pory roku. - Rozumienie znaczenia różnych składników potraw dla zdrowia oraz potrzeby ograniczania spożycia niektórych produktów. - Wyjaśnienie znaczenia badań profilaktycznych – stomatologicznych.
- Na tropach wiosny: - obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku, - tworzenie okazji do porządkowania i klasyfikowania rzeczywistości, wiosenne prace w ogrodzie i w sadzie.